.
Kvaliteta zraka v šoli in vrtcu – Zakaj ga je potrebno reševati in kako vpliva na otroke in mladostnike?
Šolske učilnice so iz vidika kvalitete zraka izjemno obremenjeni prostori, saj se v njih nahaja od 20- 30 učencev in učitelj – vse na relativno majhni kvadraturi oz. na majhnem volumnu. Posledica tega je, da je v učilnici veliko podihanega zraka. Kvaliteta zraka pa iz minute v minuto pada.
.
Učilnice in igralnice so izjemno »obremenjeni« prostori – kvaliteta zraka je vprašljiva?
Prvi problem je, da se človek s časom navadi na slab in zatohel zrak – to pomeni, da zatohlega zraka in neprijetnega vonja po nekem času več ne zazna. Spomnite se na to kolikokrat ste stopili v prostor pa je bil zrak neprijetne vonjave (vonj po znoju, izdihanem zraku …). Na začetku začutite potrebo po svežini, a hkrati se že v manj kot minuti nanj navadite in smradu ne vohate več.
Adaptacija čutila se zgodi skorajda takoj, medtem ko se slab zrak odraža na glavobolu, motnjah v koncentraciji, in slabšemu počutju. To se odraža nezavedno in velikokrat kritično vpliva ne samo na počutje, ampak tudi na zdravje učenca, dijaka ali študenta.
vir: www.nijz.si
.
Kako je s prezračevanjem učilnic?
Drugi problem je, da so učilnice velikokrat slabo prezračevane – stare šole nimajo ustreznih prezračevalnih naprav, ki bi v prostor lahko dovajale dovolj veliko količino svežega zraka. Prav zaradi tega je potrebno prezračevanje z odpiranjem oken – na slednje pa se prav zaradi problema adaptacije čutil velikokrat pozabi.
Posledica tega je, da se učenec sreča z blagimi glavoboli in koncentracijskimi nihanji – a ko to zazna je velikokrat že pozno, saj so možgani prejeli premalo kisika in tudi takojšnje odpiranje oken in predihavanje ne bo takoj rešilo problema in odpravilo glavobola.
.
COVID-19 – zračenje prostorov in kvaliteta zraka
V času COVID-19 je prezračevanje še dodatno pridobilo na pomembnosti, saj je pravilno prezračevanje izjemno pomembno za ohranjanje zdravja ljudi.
Nekaj nasvetov glede prezračevanja je zapisalo tudi podjetje Menerga, ki svetuje tudi na to kako v času pandemije COVID-19 nastaviti prezračevalne naprave oz. klimatske naprave.
.
Ravnateljem in učiteljem je mar za zdravje otrok!
Ravnatelji in učitelji se zavzemajo za kvaliteto zraka v prostoru in jo želijo nadzirat, kar je edina smiselna in pravilna pot. Na tak način je mogoče:
- Kontrolirati kvaliteto prezračevalnih naprav in ali te dovajajo zadostno količino zraka v skladu s predpisi v vsako učilnico,
- Na hitro odpreti okno (v primeru, da smo na območju kjer je kvaliteta zraka zunaj boljša kot v prostoru),
- Vztrajati pri zaprtih oknih (v primeru, da smo na območju kjer je kvaliteta zraka zunaj bistveno slabša kot v prostoru),
- S pomočjo merjenja vrednosti kvalitete zraka videti ali so filtri prezračevalne naprava zamašeni in jih je potrebno zamenjati.
- S pomočjo merjenja vrednosti kvalitete zraka videti ali je prezračevalna naprava zadostno močna ali jo je potrebno nadomestiti z zmogljivejšo, ki lahko dovede več zraka v prostor.
Prav zaradi tega smo pri podjetju Andivi pripravili tehnično rešitev, ki slednje omogoča.
.
Rešitev – cilj je boljša kvaliteta zraka
Rešitev je, da se v vsako učilnico šole ali vrtca namesti senzor kvalitete zraka, ki v realnem času podaja podatke o kvaliteti zraka v prostoru. Hkrati je potrebno te senzorje opremiti tudi z LED semaforom, ki indicirajo na to ali je kvaliteta zraka v prostoru:
- zelena – od 0 – 800 ppm – kvaliteta zraka je ok,
- oranžna – od 800 do 16000 ppm – kvaliteta zraka je mejna,
- rdeča – od 1600 do 2000 ppm – kvaliteta zraka je kritična,
Slednje vrednosti je takoj mogoče videti v učilnici na tem svetlobnem semaforčku, hkrati pa zagotovimo tudi vizualizacijo vseh podatkov preko »mini centralnega nadzornega sistema«, ki kar na spletni strani v realnem času prikazuje vrednosti v vseh učilnicah. Dodatno je mogoče zagotoviti tudi zgodovinsko spremljanje teh podatkov.
Zagotoviti je mogoče tudi SMS ali e-mail obveščanje, ki nato rezultira, da je potrebo:
- naravno prezračevanje z odpiranjem oken => avtomatski SMS se lahko pošlje učitelju v učilnici, ki ga pozove k odpiranju oken,
- povečati pretok zraka na prezračevalni napravi => avtomatski SMS se lahko pošlje hišniku ali vzdrževalcu stavbe in se ga pozove, k temu, da poveča dovod svežega zraka v učilnice.
.
Standardna tehnična rešitev
Tehnična rešitev je preprosta saj smo jo pri podjetju Andivi standardizirali do te mere, da jo je mogoče hitro in enostavno umestiti v vsako šolo ali vrtec v izjemno kratkem času.
Tehnične komponente rešitve:
- Notranji oz. prostorski senzor kvalitete zraka ANDRALQA z LED svetlobnim semaforjem, ki indicira kvaliteto zraka v treh barvah že na samem ohišju senzorja,
- Vhodno-izhodne enote U-MIO, ki omogočajo, da vse senzorje priključimo na samo en krmilnik U-DDC,
- Krmilnik U-DDC, ki zbira podatke iz vseh senzorjev in omogoča njihovo vizualizacijo preko …
- WebServer-ja. Gre za vizualizacijo podatkov preko spletnega vmesnika, kr na spletnem brskalniku. Ta vizualizacija je enostavna in všečna za vsakega uporabnika.
Zraven je zagotovljeno tudi osnovno programiranje rešitve, zagon rešitve na lokaciji ter OQ (operational quality) test in IQ (installation quality) test . Tako, da je potrebno le osnovno kabliranje, ki ga lahko izvede prav vsak lokalni električar.
Andivi za vse senzorje zagotavlja 3 letno garancijo, kar je potrditev, da je rešitev varna in zanesljiva. Prav tako so vse komponente izdelane v EU in je njihova merilna natančnost točna in zanesljiva.
Pri podjetju Andivi so vse tehnične komponente za to rešitev vedno na zalogi – zaradi tega je mogoče rešitev hitro realizirati v praksi.
.
Standardna tehnična rešitev
Tudi NIJZ (Nacionalni Inštitut za javno zdravje) je izdal priročnik v katerem je opisana kvaliteta zraka v osnovnih šolah in je dostopen tukaj. NIJZ poudarja, da je kakovost notranjega zraka v šolah še kako pomembna, saj:
- Otroci 80-90% svojega časa preživijo v zaprtih prostorih (npr. učilnice, doma).
- Zrak v zaprtih prostorih pogosto vsebuje onesnažila v višjih koncentracijah v primerjavi z zunanjim zrakom.
- Veliko število izpostavljenih (učenci, zaposleni).
- Osredotočenost na vprašanja otrokovega zdravja in zdravega okolja v skladu s smernicami Svetovne zdravstvene organizacije (SZO).
.
Indeks kvalitete zraka – Index for Air Quality (IAQ)
Nemška okoljska agencija je specificirala Index kvalitete zraka – Index for Air Quality (IAQ), ki je v primeru, da je nad 25 mg/m3 od celotne vsebnosti VOC vodi v glavobole in druge nevro-toksične vplive na zdravje človeka.
IAQ Indeks | Kvaliteta zraka | Vpliv (dolgotrajna izpostavljenost) | Predlagani ukrepi |
0 – 50 | Odlično | Čist zrak, najboljše za dobro počutje | Ukrepi niso potrebni |
51 – 100 | Dobro | Brez vpliva na počutje | Ukrepi niso potrebni |
101 – 150 | Rahlo onesnažen | Možno slabše počutje | Predlagano prezračevanje |
151 – 200 | Zmerno onesnažen | Možno močnejše draženje | Povečajte prezračevanje s čistim zrakom |
201 – 2509 | Močno onesnažen | Izpostavljenost lahko vodi v težave kot je glavobol, odvisno od prisotnosti določene vrste plina | Optimizirajte prezračevanje |
251 – 350 |
Zelo močno onesnažen | Možni so hujši zdravstveni problemi, če so prisotni škodljivi plini | Kontaminacijo je potrebno prepoznati, če je raven dosežena tudi brez prisotnosti ljudi, maksimizirati prezračevanje in zmanjšati prisotnost ljudi |
> 351 | Ekstremno onesnažen | Glavoboli, možni so dodatni nevro-toksični učinki | Kontaminacijo je potrebno identificirati, izogibajte se prisotnosti v prostoru in maksimalno povečajte prezračevanje |
9 V skladu s smernicami, ki jih je izdala nemška zvezna agencija za okolje, preseganje 25 mg / m3 celotnega VOC (mešani plini) vodi do glavobolov in nadaljnjega nevrotoksičnega vpliva na zdravje.
Za več informacij nas kontaktirajte.